Ο φίλος μου ο Μανώλης Μαρκάκης, (που παρά τις ιδεολογικές μας διαφορές, του αναγνωρίζω συνέπεια, τιμιότητα και αγωνιστικότητα) μου έστειλε το παρακάτω ψήφισμα ενός συλλόγου γονέων και κηδεμόνων της Αθήνας:ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ
ΤΟΥ 132ου ΔΗΜ. ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΗ ΔΙΚΗ ΤΗΣ ΣΤΕΛΛΑΣ ΠΡΩΤΟΝΟΤΑΡΙΟΥ
ΠΡΩΗΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Στις 22 Ιανουαρίου 2010, η πρώην διευθύντρια του 132ου Δημ. Σχολείου Αθηνών, κα Στέλλα Πρωτονοταρίου, θα καθίσει στο εδώλιο, κατηγορούμενη για « χρήση αιθουσών του σχολείου για διδασκαλία της αλβανικής γλώσσας σε μαθητές αλβανικής καταγωγής, χωρίς γραπτή άδεια από τη υπηρεσία». Συγκατηγορούμενή της είναι η (διορισμένη από την υπηρεσία) δασκάλα Αλβανικών και μάρτυρας κατηγορίας ο διάδοχός της στη διεύθυνση του σχολείου κος Εμ. Γιουτλάκης. Το κατηγορητήριο εστιάζει στη διδασκαλία της αλβανικής γλώσσας, απομονώνοντας τη συγκεκριμένη δράση από ένα ευρύτερο πλαίσιο δράσεων και πρακτικών που η κα Πρωτονοταρίου είχε συναποφασίσει με το σύλλογο διδασκόντων του σχολείου, με στόχο την ομαλή ένταξη των μαθητών και των οικογενειών τους, την καταπολέμηση της μαθητικής διαρροής και τη συνοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας. Οι δράσεις αυτές είχαν εγκριθεί και χρηματοδοτηθεί στα πλαίσια του προγράμματος Ολυμπιακής Παιδείας και συνεχίστηκαν μετά το πέρας του προγράμματος σε εθελοντική βάση. Περιλάμβαναν, μεταξύ άλλων, διδασκαλία Ελληνικών σε μετανάστες γονείς, ώστε να μπορούν να βοηθούν τα παιδιά τους στα μαθήματα, αλλά και να επικοινωνούν καλύτερα με το σχολείο. Τα μαθήματα μητρικής γλώσσας ( αλβανικής και αραβικής) αποσκοπούσαν , όπως ενημερωθήκαμε, στη βελτίωση της γλωσσικής ικανότητας των αλλοδαπών μαθητών και στην καλύτερη σχολική τους επίδοση, σύμφωνα με τα πορίσματα της παιδαγωγικής επιστήμης ,αλλά και την πρακτική που εφαρμόζεται στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης. Είναι αυτονόητο ότι τέτοιες πρωτοβουλίες επηρεάζουν θετικά το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού του σχολείου (και τους Έλληνες μαθητές), αφού αντισταθμίζονται τα ελλείμματα και ανεβαίνει το γνωστικό επίπεδο. Εξάλλου η επί της ουσίας διαπολιτισμική προσέγγιση στο χώρο του σχολείου εφοδιάζει τα παιδιά μας με αξίες, εμπειρίες και δεξιότητες πολύτιμες για την μετέπειτα ζωή τους. Η επιλεκτική αναφορά στα μαθήματα Αλβανικών στοχεύει προφανώς στην πρόκληση εθνικιστικών αντανακλαστικών και στην απόδοση «ύποπτων» κινήτρων στην κα Πρωτονοταρίου και τους συναδέλφους της. Ως γονείς του 132ου, είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε από πρώτο χέρι το ήθος της κας Πρωτονοταρίου, την παιδαγωγική της ευαισθησία, την αποτελεσματικότητα με την οποία άσκησε επί σειρά ετών τα διευθυντικά της καθήκοντα. Στη διάρκεια της θητεία της, το σχολείο μας αναβαθμίστηκε, κέρδισε διακρίσεις και εύσημα. Για όλους τους παραπάνω λόγους, ο σύλλογός μας αισθάνεται την ανάγκη και την ηθική υποχρέωση να ενώσει τη φωνή του με τους δεκάδες συλλόγους και φορείς που έχουν δηλώσει τη συμπαράστασή τους στις διωκόμενες εκπαιδευτικούς και να ζητήσει - Να απαλλαχθούν από κάθε κατηγορία - Να δικαιωθούν η κα Πρωτονοταρίου και οι δάσκαλοι του 132 για τις παιδαγωγικές τους επιλογές - Να δοθεί ένα ηχηρό μήνυμα απόρριψης του σκοταδισμού και της ξενοφοβίας, ένα αισιόδοξο μήνυμα για την παιδεία και την κοινωνία του αύριο Για το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του 132ου Δημ. Σχολείου Αθηνών Η πρόεδρος Η γραμματέας Χατζηδιαμαντή Ελένη Παγουλάτου Ολυμπία
Θα ήθελα να κάνω μερικά σχόλια:
Καταρχήν μπράβο στους καθηγητές και στο σύλλογο γονέων και κηδεμόνων για το ανοιχτό πνεύμα που αντιμετώπισαν το θέμα. Το γεγονός αυτό δείχνει κάτι πολύ αισιόδοξο. Στην Ελληνική κοινωνία που πολλοί θέλουν να φτύσουν ως συντηρητική και ξενοφοβική, υπάρχουν δημοκρατικά αντανακλαστικά, και γνωρίσματα κοινωνικής αλληλεγγύης.
Μάλιστα παρότι η πατρίδα μας αποτελεί πια μεταναστευτική πύλη, οι ρατσιστικές και εθνικολεβέντικες κορώνες που ακούγονται είναι πιο σπάνιες από την "πολιτισμένη Δύση" ...
Όμως κάποιες υπηρεσίες του κράτους φαίνεται να ενοχλήθηκαν. Το βαθύ κράτος στην Ελλάδα, πάντα είχε πολύ συντηρητικά αντανακλαστικά. Έτσι οι ελεγκτικές υπηρεσίες, αφού έλυσαν όλα τα προβλήματα του Ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος... ενοχλήθηκαν επειδή οι καθηγητές του 132ου αποφάσισαν να κάνουν τη δουλειά τους. Όχι σαν "υπαλληλίσκοι-φοβητσιάρδες-δούλοι-νωθροί", αλλά σαν άνθρωποι που θέλουν να βοηθήσουν όταν κάποιοι μαθητές τους αντιμετωπίζουν πρόβλημα.
Ενοχλήθηκαν οι μανδαρίνοι, διότι κάποιοι τους χαλάνε τη σούπα...Δηλαδή κάποιοι ενδιαφέρονται πραγματικά ώστε να διευκολύνουν ένα κομμάτι της νεολαίας να έχει ευκολότερη πρόσβαση στη γνώση. Ενδιαφέρονται για να διατηρηθεί (κι όχι να αποκοπεί βίαια)ο διαπολιτισμικός πλούτος, που φέρνει μαζί της η νεολαία της μετανάστευσης.
Αλήθεια...γνωρίζουν αυτοί οι κύριοι ότι οι Έλληνες της Γερμανίας όχι μόνο δικαιούταν μαθήματα Ελληνικής γλώσσας αλλά είχαν και Ελληνόγλωση διδασκαλία;;;
Η συμπεριφορά των μανδαρίνων και οι αντιδράσεις τους, θα έχουν αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που επιδιώκουν. Με αυτές τις πρακτικές οι νέοι μετανάστες, όχι μόνο δεν θα ομογενοποιηθούν, αλλά αντίθετα θα νιώθουν μειονεκτικά διαφορετικοί. Ξέρω ότι είναι υπερβολή, αλλά με αυτά θυμήθηκα τις εμπειρίες μου από το στρατό και τα όσα τραβούσαν οι Πομάκοι της Θράκης που είχα στη κληρουχία μου. Υπήρχαν τότε κάποιοι υπερπατριώτες αξιωματικοί, που ξέσπαγαν το τσαμπουκά τους σε αυτά τα παιδιά, βάζοντάς τους συνεχώς σε αγγαρείες και καψώνια. Μάλιστα όταν κάναν κάποια γλωσσικά λάθη, τους μιλούσαν υποτιμητικά και υβριστικά. Εκεί κατάλαβα πόσο τραγικά βλάκες ήταν αυτοί οι αξιωματικοί, μια που το μόνο που κατάφερναν, ήταν να εμφυσήσουν ανθελληνικά αισθήματα σε παιδιά που επέλεξαν να υπηρετήσουν (για 21 μήνες!!!) τον Ελληνικό στρατό.
Ο Άινσταϊν είχε την πεποίθηση ότι δύο πράγματα ήταν άπειρα: ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΚΑΙ Η ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΒΛΑΚΕΙΑ...
αν και για το πρώτο δεν ήταν και πολύ σίγουρος...