Με το μνημόνιο
και το κόψιμο όλων των κοινωνικών δαπανών, το ζήτημα της αντισεισμικής
θωράκισης και προστασίας επανέρχεται δραματικά στο προσκήνιο. Είναι ζήτημα που
αφορά το σύνολο των λαϊκών στρωμάτων και των εργαζομένων. Η Ελλάδα είναι η
πλέον σεισμογενής χώρα της Ευρώπης καθώς σε αυτήν εκλύεται το 50% της σεισμικής
ενέργειας. Συνεπώς, η ανάγκη ουσιαστικής και ολοκληρωμένης αντισεισμικής
προστασίας είναι μια αδήριτη αναγκαιότητα απαραίτητη για την εργατική τάξη και
τα λαϊκά στρώματα, τόσο στο χώρο εργασίας όσο και στην κατοικία.
Ταυτόχρονα,
όμως, η έγκαιρη και ολοκληρωμένη αντισεισμική προστασία απαντά και σε ένα άλλο
κρίσιμο ζήτημα: Της ανάπτυξης του κατασκευαστικού κλάδου. Η ανεργία στον κλάδο
είναι τεράστια. Χιλιάδες οικοδόμοι, αλλά και αυτοαπασχολούμενοι στις κατασκευές
βρίσκονται στην ανεργία ή αναγκάζονται να βάλουν λουκέτο στα μικρομάγαζά τους.
Η ανάπτυξη έργων υποδομής υπέρ των λαϊκών αναγκών είναι απαραίτητη και γι'
αυτόν το λόγο.
Πού βρισκόμαστε σήμερα
Μέχρι σήμερα
σε ελάχιστα κτίρια, και κυρίως σχολεία, έχουν γίνει οι αναγκαίες εποπτεύσεις
και παρεμβάσεις ενίσχυσης. Ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων (ΟΣΚ) έχει ελέγξει
4,932 σχολικές μονάδες ενώ πρέπει να ελεγχθούν άλλες 9.500 σχολικές μονάδες,
από τις οποίες οι 4.000 έχουν κτιστεί προ του 1985. Αυτός ο στοιχειώδης
προσεισμικός έλεγχος των σχολείων σταμάτησε το Μάρτιο του 2010! Με αφορμή το
μνημόνιο χτυπήθηκε το σημαντικότερο πρόγραμμα προσεισμικής προστασίας που
εφαρμόστηκε στην Ελλάδα, από τον ΟΣΚ, με αποτέλεσμα να "παγώσουν" τα
συνεργεία ελέγχων.
Την ίδια
στιγμή κόπηκε και το 60% του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Οργανισμού,
με συνέπεια να μην μπορούν να πληρωθούν ούτε οι εργολαβίες που τρέχουν για
χτίσιμο νέων σχολείων ("Εθνος" 20/3/2011).
Με την ουσιαστική
κατάργηση του ΟΣΚ το «μπαλάκι» πέφτει στα χέρια των Δήμων, που αναλαμβάνουν το
έργο, εφόσον βρουν χρήματα, να συνεχίσουν τη Β' φάση του προγράμματος. Ευνόητο
είναι ότι με τις συνεχείς περικοπές στη χρηματοδότηση των δήμων, που τα
μνημόνια, η δανειακή σύμβαση, οι εφαρμοστικοί νόμοι, αλλά και η γενικότερη
πολιτική του κεφαλαίου επιβάλει, όχι μόνο δεν θα προχωρήσουν οι προσεισμικοί
έλεγχοι, αλλά σε πολλούς Δήμους δεν θα μπορούν να καλυφθούν ούτε στοιχειωδώς
τις ανάγκες σε βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς, και αυτό με προσωπικό με
δίμηνες και οκτάμηνες συμβάσεις, αλλά ούτε και τη μισθοδοσία του μόνιμου
προσωπικού τους. Εκτός αυτού με τη διαδικασία της διαθεσιμότητας, αν το λαϊκό
κίνημα επιτρέψει την εφαρμογή της, το προσωπικό θα μειωθεί ακόμα περισσότερο.
Υπάρχουν
εκτιμήσεις ότι το 50% των νοσοκομειακών κτιρίων, δηλαδή κάπου 300 κτίρια, χρειάζονται λεπτομερέστερο έλεγχο ή
και παρέμβαση.
Σε κάθε
περίπτωση το 80% των 4.000.000 κτιρίων της χώρας έχουν κτιστεί πριν το 1985,
δηλαδή πριν τεθεί σε εφαρμογή ο σύγχρονος αντισεισμικός κανονισμός, και
επομένως χρίζουν ελέγχων και ενισχύσεων.
Τι πρέπει να γίνει τώρα
Οι Δήμοι
πρέπει να διεκδικούν μόνιμα, σταθερά και δυναμικά, ουσιαστική κρατική στήριξη
και γενναία χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό για την αντισεισμική
προστασία και την ενίσχυση των φορέων που είναι αρμόδιοι (Γεωδυναμικό
Ινστιτούτο, Πανεπιστημιακά και Πολυτεχνικά Σεισμολογικά Εργαστήρια και
Εργαστήρια Αντισεισμικής Τεχνολογίας, ΟΑΣΠ, Γενική Γραμματεία Πολιτικής
Προστασίας, ΥΠΕΧΩΔΕ, ΟΣΚ, Πολεοδομίες Δήμων, Νομαρχία, ΕΜΑΚ κ.ά.).
Απαιτείται
μεγιστοποίηση της αντοχής των κτιρίων με διαρκή επικαιροποίηση του Νέου Ελληνικού Αντισεισμικού
Κανονισμού (ΝΕΑΚ) , των προδιαγραφών των δομικών υλικών κλπ. Για να έχει
αποτελέσματα αυτή η διαδικασία απαιτείται πρώτα απ' όλα ένας ισχυρός,
αποτελεσματικός και αποκλειστικά δημόσιος τομέας στον οποίο θα υπάγονται όλοι
οι παραπάνω φορείς, που θα αναλάβει τον έλεγχο εφαρμογής των θεσπισμένων
ειδικών όρων και προδιαγραφών κατασκευής, ποιότητας υλικών κλπ.
Από την
πλευρά του Δήμου, οι παρακάτω ενέργειες είναι απαραίτητες και πρέπει να
εφαρμοστούν άμεσα:
·
Συνεχείς
ουσιαστικοί και αποτελεσματικοί έλεγχοι κτιρίων, με προτεραιότητα σε Παιδικούς
Σταθμούς, Σχολεία, Νοσοκομεία και Ιδρύματα Πρόνοιας, Δημόσια και Δημοτικά
κτίρια, μεγάλους εργασιακούς χώρους και χώρους συνάθροισης και διασκέδασης
κόσμου και νεολαίας.
·
Τακτική
και ουσιαστική ενημέρωση και προετοιμασία του κόσμου για την αντιμετώπιση ενός
σεισμού. Προγράμματα Αντισεισμικής «αγωγής». Ιδιαίτερο βάρος να δοθεί στα
Σχολεία και στους μικρούς μαθητές.
·
Συγκρότηση
και υλοποίηση συγκεκριμένων ασκήσεων άμεσης αντίδρασης, γρήγορης εκκένωσης και
διαφυγής σε περίπτωση σεισμού, με προτεραιότητα σε Παιδικούς Σταθμούς, Σχολεία,
Πανεπιστήμια, Νοσοκομεία και Ιδρύματα Πρόνοιας, Δημόσια και Δημοτικά κτίρια, σε
μεγάλους εργασιακούς χώρους και άλλους χώρους συνάθροισης κόσμου (χώροι
διασκέδασης, χώροι άθλησης, δημοτικές αγορές κλπ.).
·
Συγκοινωνιακός
και κυκλοφοριακός σχεδιασμός και ρυθμίσεις για αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών.
Ειδικό σχέδιο για την πρόσβαση από και προς τα Νοσοκομεία και τους άλλους
φορείς άμεσης επέμβασης (ΕΚΑΒ, ΕΜΑΚ, Πυροσβεστική κλπ.)
·
Προστασία
και αναβάθμιση των ελεύθερων ανοικτών χώρων που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν
και ως χώροι καταφυγής σε περίπτωση σεισμού (πάρκα, πλατείες, αυλές σχολείων,
ανοικτοί αθλητικοί χώροι κλπ.). Δημιουργία και νέων ελεύθερων χώρων από το
Δημόσιο.
·
Μέτρα
ελέγχου και αποτελεσματική αντιμετώπιση κατασκευαστικών ή άλλων επικίνδυνων
αυθαιρεσιών όπως διαφημιστικές πινακίδες, κεραίες, κατασκευαστικές παρεμβάσεις,
προσθήκες αιθουσών ή γκρέμισμα μεσοτοιχιών σε σχολεία και αλλού, σχολικοί,
εργασιακοί χώροι και χώροι διασκέδασης χωρίς εξόδους κινδύνου, βενζινάδικα
δίπλα σε σχολεία κλπ. Πεζοδρόμια ασφαλή, επαρκή, χωρίς κάγκελα και μπάρες που
αποτελούν εμπόδια διαφυγής σε περίπτωση σεισμού.
• Και τέλος, σε περίπτωση που θα γίνει σεισμός πρέπει από σήμερα να
διεκδικούμε άμεση και ουσιαστική στήριξη και αποκατάσταση των σεισμοπλήκτων.
Πρώτες βοήθειες και προμήθειες, και άμεση οργάνωση καταυλισμών. Άμεση καταβολή
ουσιαστικών αποζημιώσεων. Πρόγραμμα γρήγορων ελέγχων των κτιρίων και
αποκατάστασης βλαβών. Προγράμματα λαϊκής στέγης.
Λαϊκή Εξουσία και Οικονομία και Αντισεισμική Προστασία
Τα μέτρα αυτά είναι αυτονόητα και μπορεί και πρέπει να παρθούν
άμεσα. Ας μην έχουμε όμως αυταπάτες. Όλα αυτά τα αυτονόητα δεν είναι αυτονόητα
για το αστικό κράτος και αν δεν πιεστεί δεν θα κάνει τίποτα απ' αυτά. Άλλες
είναι οι προτεραιότητές του. Πρώτη και καλύτερη η μεταφορά πόρων από τους
πολλούς παραγωγούς του πλούτου στους λίγους καπηλευτές του. Τα αυτονόητα για
τον εργαζόμενο άνθρωπο μπορούν να γίνουν πράξη σ' όλη τους την έκταση μόνο στο
πλαίσιο οργάνωσης της κοινωνίας και της οικονομίας που σαν στόχο έχει την
ικανοποίηση των κοινωνικών αναγκών και όχι τη μεγιστοποίηση του κέρδους.
Η αντισεισμική, αλλά και γενικότερα η θωράκιση από φυσικές
καταστροφές, σημαίνει πλέγμα άμεσων, μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων, μέτρων
ενταγμένων σε έναν ολοκληρωμένο κεντρικό σχεδιασμό. Απαιτεί την ενεργό
συμμετοχή του λαού και μια πολιτική εξουσία και οικονομία που λειτουργούν με
αποκλειστικό κριτήριο την κάλυψη των λαϊκών αναγκών».
Το παραπάνω κείμενο έχει κατατεθεί σαν θέμα προς συζήτηση εντός ημερήσιας
διάταξης του Δημοτικού Συμβουλίου Αγίου Νικολάου από πλευράς των 3 Συμβούλων της
Λαϊκής Συσπείρωσης.