Ήταν 1934. Το Τουρκικό καθεστώς των κεμαλιστών είχε βαλθεί να εκδυτικοποιήσει το τρόπο ζωής του Τουρκικού λαού. Έφεραν το Γερμανικό αλφάβητο και συντακτικό και μετέγραψαν τη γλώσσα τους. Απαγορεύτηκαν ήθη και έθιμα (όπως το κάθισμα οκλαδόν). Η παραδοσιακή Τουρκική μουσική με ρίζες στις περσικές, αραβικές και βυζαντινές μελωδικές γραμμές και τους ρυθμούς, απαγορεύτηκε με διάταγμα να παίζεται στα ραδιόφωνα. (Κάτι που στην Ελλάδα η ιδιωτική ραδιοφωνία κατάφερε να κάνει χωρίς διατάγματα). Η αστική εξουσία απαίτησε το στυλ, τα ακούσματα, οι τρόποι κι οι συμπεριφορές του Τουρκικού λαού να γίνουν ΑΛΑΦΡΑΓΚΑ....(μη γελάτε, έτσι το είπανε) , αντί ΑΛΑΤΟΥΡΚΑ.
Το βιντεάκι που θα δείτε καταγράφει με χιουμοριστικό τρόπο αυτή τη προσπάθεια της ανερχόμενης αστικής τάξης της Τουρκίας να περάσει βίαια τον κοσμοπολιτισμό της. Οι Τούρκοι βιομήχανοι και έμποροι πάσχιζαν βλέπετε να μπουν στη λογική των αγορών χωρίς να αισθάνονται συμπλεγματικά κατώτεροι. ΄Ηταν τόσο ξενομανείς που ντρεπόντουσαν για τον "τριτοκοσμικό" πολιτισμό του λαού τους. Ένα λαό που ήθελαν να τον αποκόψουν βίαια από τις ρίζες τους και να τον κάνουν χαζοχαρούμενο καταναλωτή. Η εντολή "χαμογελάτε ρε" που καταγράφεται στο βίντεο ήταν το μότο της εποχής. (Το "γιατί χαίρεται ο κόσμος και χαμογελάει πατέρα" σας θυμίζει τίποτα;)
Να θυμίσουμε εδώ ότι η ίδια αστική τάξη που τώρα το έπαιζε κοσμοπολίτισσα, είχε σφαγιάσει στο όνομα των εθνικών συμφερόντων, Ρωμιούς, Ποντίους, Αρμένηδες και Άραβες του νότου. Το εθνικιστικό μαχαίρι ήταν απαραίτητο βλέπετε για την βίαια ομογενοποίηση του Τουρκικού έθνους-κράτους.
Ο εθνικισμός κι ο κοσμοπολιτισμός λοιπόν ήταν τα 2 όπλα της άρχουσας τάξης.
Από την άλλη ο Τουρκικός λαός αντισταθηκε στις άνωθεν εντολές και ποτέ δεν αποκόπηκε από τις ρίζες του παρα τις άοκνες προσπάθειες, στρατού, σχολείου κι αστυνομίας.
Όπως καταγράφεται και στο βίντεο, ο Τουρκικός λαός ενέταξε τις δυτικές επιρροές σε τέτοιο βαθμό στη κουλτούρα του, που κι ίδιοι οι διώκτες του αδυνατούσαν να αστυνομεύσουν, αφού δεν καταλάβαιναν που τελείωνε το ΑΛΑΤΟΥΡΚΑ και που ξεκίναγε το ΑΛΑΦΡΑΓΚΑ. Έτσι με τη σοφία του, ο λαός διατήρησε την αγάπη του για τις ρίζες του, την ιστορία και την παράδοσή του. Η αστική τάξη δεν μπορεί πάντα να περνάει την κυρίαρχη ιδεολογία στο βαθμό που θέλει. Υπάρχουν πάντα αντιστάσεις. Από την άλλη δεν πρέπει να παραγνωρίσουμε και τον προοδευτικό χαραχτήρα της αστικής κυριαρχίας σε σχέση με το παλιότερο φεουδαρχικό καθεστώς. Η χρήση του εκδυτικευμένου αλφάβητου πολέμησε τον αναλφαβητισμό, ο επηρεασμός από τη δυτική κουλτούρα έφερε τη Τουρκική κοινωνία κοντύτερα με τις επιστήμες και τη τεχνολογική πρόοδο και μακρύτερα από τον ισλαμισμό και την μοιρολατρεία. Δημιούργησε δε την νέα εργατική τάξη δηλαδή έβαλε στο προσκήνιο, την τάξη εκείνη που εν δυνάμει μπορεί να ελευθερώσει οριστικά την κοινωνία από την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο.
...
Ελπίζω αυτοί που πρέπει, να πήραν το μήνυμα ώστε να ξεχωρίσουν το εξής: Όταν η άρχουσα τάξη πολεμάει για τα συμφέροντά της χρησιμοποιεί τον εθνικισμό και τον κοσμοπολιτισμό. Όταν η εργατική τάξη αντιστέκεται στην ιδεολογία της άρχουσας τάξης χρησιμοποιεί τον πατριωτισμό και τον διεθνισμό. Αν οι λαοί είχαν επιλέξει το δρόμο που η εργατική τάξη τους πρότεινε, δεν θα είχε χυθεί τόσο αίμα για την "φυλετική καθαρότητα" δεν θα υπήρχαν ξεριζωμένοι λαοί και "χαμένες πατρίδες". Οι λαοί θα μπορούσαν να κρατάνε τη πολιτισμική τους ταυτότητα χωρίς να ντρέπονται για αυτήν μα και να υπερασπίζουν το δικαίωμα και των άλλων λαών να έχουν τη δικιά τους κουλτούρα και ελευθερία είτε είνε πλειονότητες είτε είναι μειονότητες σε μια περιοχή.
Οι ιμπεριαλιστές σήμερα έχουν καταφέρει την εφαρμογή του διαίρει και βασίλευε ενώ ταυτόχρονα μας ομογενοποιούν σε ένα κοπάδι χαζοχαρούμενων και υποταγμένων καταναλωτών. Μας κάναν να μιλάμε την ίδια γλώσσα, να ακούμε την ίδια μουσική, να τρώμε τα ίδια σκουπίδια, να περνάμε μια ζωή στη μισθωτή σκλαβιά και αφού αναπαράγουμε και τους νέους δούλους να πηγαίνουμε ευτυχισμένοι για να κληρονομήσουμε την βασιλεία των ουρανών .
Αμήν.